- Brno
- AC Jobs, s.r.o.
-
Benefity:
O zaměstnance, jako nejdůležitější kapitál společnosti, je nutné se starat. Jen spokojený zaměstnanec bude společnosti přinášet požadované výsledky, bude motivovaný přinést pro společnost něco nad rámec svých povinností, bude přicházet s novými nápady, bude se aktivně podílet na rozvoji a úspěchu společnosti a bude se ve vaší společnosti cítit spokojeně, a vztahy na pracovišti budou přátelské, vyrovnané a inspirativní.
Nejen z těchto důvodů personalisté často řeší mezilidské vztahy na pracovišti. Mezilidské vztahy na pracovišti, ale i v soukromém životě, se neustále vyvíjejí. Částečně je možné na ně působit a koordinovat je.
Zjistěte možnosti inzerce |
Nejprve se podíváme, co vztahy v práci ovlivňuje. Probereme hlavní faktory, které ovlivňují nejen pracovní výkon, ale i vztahy na pracovišti.
I jeden nefungující faktor může změnit náladu v týmu. Vše se dá řešit! Komunikujete-li se svými zaměstnanci, o problému se dozvíte a můžete se podílet na jeho vyřešení.
V případě, že ve vaší společnosti řešíte špatné vztahy na pracovišti, je nutné:
Je čistě na zaměstnavateli a jeho toleranci, jak přistoupí k situaci, kdy partneři či manželé pracují v rámci jedné společnosti, nebo dokonce v rámci jednoho oddělení.
Ve většině společností se s partnery / manželi zaměstnavatel domlouvá, aby spolu nespolupracovali přímo, a drtivá většina společností nedovoluje, aby partner/ka nebo manžel/ka byli společně ve vztahu nadřízeného a podřízeného.
Vztahy na pracovišti zákoník práce neupravuje. Pouze v paragrafu 318 zmiňuje, že “Základní pracovněprávní vztah uvedený v § 3 nemůže být mezi manžely nebo partnery.”
Z ustálené judikatury jednoznačně plyne, že skutečnost, že pokud vznikl vztah na pracovišti, nemůže být jediným důvodem pro rozvázání pracovního poměru s dotčenými zaměstnanci.
Nejčastější příčiny konfliktů jsou:
Speciálním tématem je obtěžování na pracovišti. Obtěžování může mít podobu flirtování na pracovišti, někteří kolegové či kolegyně mohou projevovat sexismus na pracovišti vůči ostatním nebo se zaměří na jednoho člena kolektivu. Takové jednání je potřeba ihned zastavit a kolegům důrazně zopakovat, jak se mají a nemají na pracovišti, ale i mimo něj, chovat, a hlavně - jaké důsledky jejich chování může mít. Neřešení vzniklé situace může vyústit v harašení na pracovišti nebo až sexuální obtěžování na pracovišti. V důsledku takového chování z firem odcházejí velice demotivovaní zaměstnanci, ničí se firemní branding i vnitřní firemní kultura.
Konflikt na pracovišti může vzniknout i z jiných důvodů; to, co jednomu přijde vtipné, druhého urazí, a konflikt je na světě.
Pokud se o konfliktu dozvíte, řešte jej. Z maličkosti se může stát nezastavitelný problém, který se bude řešit velmi těžko. Využijte návod výše, jak řešit špatné vztahy, získáte tím základní návod, jak řešit konflikty na pracovišti. Hovořte se zaměstnanci, poslechněte si jejich verzi, dejte jim zpětnou vazbu. Pokud se jednalo o nedorozumění, domluvte se s dotčenými zaměstnanci, posaďte se všichni společně a situaci vyjasněte.
Vždy s odstupem času zkontrolujte, že k dalším konfliktům nedochází.
Objevte možnosti inzerce |
Pokud dojde k fyzickému napadení mezi kolegy, je nutné jednat okamžitě. Kolegy separujte do samostatných místností a každého pečlivě vyslechněte, mějte s sebou na jednání svědka. O jednání je vhodné sepsat písemný zápis, který každý z kolegů podepíše.
Se zaměstnancem, který napadl jiného, ať již verbálně či fyzicky, můžete okamžitě zrušit pracovní poměr podle paragrafu 52.
Publikováno 29. května 2023
Pracovní portál JenPráce.cz provozuje